ايلان ماسك ايلان ماسك

رویا نت

همه چيز در رابطه با ايلان ماسك

همه چيز در رابطه با ايلان ماسك۹ مهر ۱۴۰۱
حتما تاكنون نام ايلان ماسك به گوشتان خورده است. ايلان ماسك، به عنوان مدير اجرايي (مديرعامل) شركت سازنده خودروهاي الكتريكي تسلا و مدير عامل شركت فضايي خصوصي اسپيس ايكس به شهرت جهاني دست يافته است. ماسك يكي از بنيانگذاران پي پال و سرمايه گذار اوليه در چندين شركت فناوري بود كه در آوريل 2022 مذاكراتي را براي قراردادي براي خصوصي كردن شركت توييتر آغاز كرد. موفقيت و سبك شخصي او باعث مقايسه با ديگر سرمايه گذاران موفق تاريخ ايالات متحده، از جمله استيو جابز، هوارد هيوز و هنري فورد شده است. او تا ژوئن 2022 با دارايي خالص 220 ميليارد دلاري به عنوان ثروتمندترين فرد جهان معرفي شد. ماسك اولين بار در سال 2021 به اين امتياز دست يافت و از جف بزوس، بنيانگذار Amazon.com Inc (AMZN) پيشي گرفت. در اين مقاله از تتر ايران قصد داريم تا نگاهي كوتاه به زندگي شخصي و كاري او پرداخته و پاسخ سوال ايلان ماسك كيست؟ را بدهيم.

ايلان ماسك كيست؟

ايلان ماسك (Elon Musk)، متولد 28 ژوئن 1971، پرتوريا، آفريقاي جنوبي، كارآفرين آمريكايي متولد آفريقاي جنوبي است كه شركت پرداخت الكترونيكي پي پال را تأسيس كرده و شركت اسپيس ايكس(SpaceX)، سازنده ابزار و محصولات صنايع هوافضايي، را تشكيل داد. ايلان ماسك يكي از اولين سرمايه گذاران و همچنين مدير اجرايي شركت  تسلا بود. ماسك به دليل طلاق والدينش عمدتاً بيشتر سال هاي زندگي خود را با پدرش گذراند. در 10 سالگي با برنامه نويسي آشنا شد. پس از مدت كوتاهي ايلان ماسك براي ساخت Blastar - يك بازي ويديويي به مهارت كافي دست يافت. ماسك در سن 12 سالگي يك بازي ويدئويي ساخت و آن را به يك مجله كامپيوتري فروخت. او كد BASIC بازي را به يك مجله PC به قيمت 500 دلار فروخت. در سال 1988، پس از اخذ پاسپورت كانادايي، ماسك آفريقاي جنوبي را ترك كرد زيرا تمايلي به حمايت از آپارتايد از طريق خدمت اجباري سربازي نداشت و همچنين، به دنبال فرصت‌هاي اقتصادي بيشتر در ايالات متحده بود. ماسك، مهندس و كارآفرين آمريكايي، يكي از بنيان‌ گذاران، مديرعامل و طراح ارشد در شركت هاي SpaceX، Tesla، OpenAI، Neuralink و The Boring Company است كه شركت‌ هاي بسيار نوآوري هستند كه طيف وسيعي از صنايع از هوافضا، ساخت وسايل نقليه الكتريكي، فناوري و هوش مصنوعي را پوشش مي دهند. پيش از همه اين ها، در سال 1998، ماسك يكي از اولين و موفق‌ ترين شركت‌ هاي پردازش پرداخت آنلاين در جهان، پي پال را تأسيس كرده و با رسيدن به 325 ميليون كاربر فعال در سال 2020، روش انتقال پول از طريق اينترنت را متحول كرد.

سرنوشت كاري ايلان ماسك
همان طور كه گفته شد، ايلان ماسك مديريت پروژه هاي مختلف و موفق زيادي را تا كنون به عهده داشته است. دو مورد از مهم ترين اين پروژه ها، پي پال و اسپيس ايكس است. ماسك در دانشگاه كوئينز در كينگستون، انتاريو تحصيل كرد و در سال 1992 به دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا منتقل شد و در سال 1997 مدرك ليسانس خود را در رشته فيزيك و اقتصاد دريافت كرد. او در مقطع كارشناسي ارشد در رشته فيزيك در دانشگاه استنفورد در كاليفرنيا ثبت نام كرد، اما تنها پس از دو روز آن را ترك كرد زيرا احساس مي كرد اينترنت پتانسيل بسيار بيشتري براي تغيير جامعه دارد تا تحصيل در رشته فيزيك. در سال 1995 او Zip2 را تأسيس كرد، شركتي كه نقشه ها و فهرست هاي تجاري را براي روزنامه هاي آنلاين ارائه مي كرد. در سال 1999 Zip2 توسط سازنده كامپيوتر Compaq به قيمت 307 ميليون دلار خريداري شد و سپس ماسك يك شركت خدمات مالي آنلاين به نام X.com را تأسيس كرد كه بعداً به PayPal تبديل شد كه در زمينه انتقال پول به صورت آنلاين فعاليت مي كرد. حراج آنلاين eBay در سال 2002 پي پال را به قيمت 1.5 ميليارد دلار خريداري كرد. در سال 2002 او Space Exploration Technologies (SpaceX) را براي ساخت موشك تأسيس كرد. دو موشك اول آن فالكون 1 (اولين بار در سال 2006 پرتاب شد) و فالكون 9 بزرگتر (اولين بار در سال 2010 پرتاب شد) بودند كه هزينه بسيار كمتري نسبت به موشك هاي رقيب داشتند. موشك سوم، فالكون هوي نيز براي اولين بار در سال 2018 ، با يك سوم هزينه موشك رقيب به فضا پرتاب شد. اسپيس ايكس همچنين فضاپيماي دراگون را نيز توسعه داد كه تجهيزات را به ايستگاه فضايي بين المللي (ISS) حمل مي كند. دراگون مي تواند هفت فضانورد را حمل كند كه در سال 2020، فضانوردان داگ هرلي و رابرت بنكن را به ايستگاه فضايي بين المللي حمل مي كرد. اولين پروازهاي آزمايشي سيستم Super Heavy-Starship در سال 2020 راه اندازي شد. ماسك علاوه بر اين كه مديرعامل اسپيس ايكس بود، طراح اصلي ساخت موشك هاي فالكون، دراگون و استارشيپ نيز بود.
ماسك مدت‌ ها به خودروهاي الكتريكي علاقه داشت و در سال 2004 به يكي از سرمايه ‌گذاران اصلي تسلا موتورز (كه بعداً به تسلا تغيير نام داد)، يك شركت خودروهاي الكتريكي كه توسط مارتين ابرهارد و مارك تارپنينگ تأسيس شد، تبديل شد. در سال 2006، تسلا اولين خودروي خود به نام رودستر را معرفي كرد كه با يك بار شارژ مي توانست 245 مايل (394 كيلومتر) را طي كند. برخلاف بسياري از خودروهاي الكتريكي پيشين، اين خودرو مي‌توانست در كمتر از چهار ثانيه از صفر به 60 مايل (97 كيلومتر) در ساعت برسد. در سال 2010، عرضه اوليه اين شركت حدود 226 ميليون دلار بود.  ماسك در سال 2009 به  شبكه اجتماعي توييتر پيوست و با آيدي @elonmusk، با بيش از 85 ميليون دنبال كننده تا سال 2022، به يكي از محبوب ترين حساب هاي اين پلتفرم تبديل شد. او نسبت به معامله عمومي تسلا ابراز نگراني كرد و در ماه اوت  در سال 2018، مجموعه‌ اي از توييت‌ ها را درباره خصوصي كردن شركت به ارزش 420 دلار به ازاي هر سهم منتشر كرد. ماه بعد، كميسيون بورس و اوراق بهادار ايالات متحده (SEC) از ماسك به دليل كلاهبرداري از اوراق بهادار شكايت كرد و ادعا كرد كه اين توييت ها "نادرست و گمراه كننده" هستند. اندكي پس از آن، هيئت مديره تسلا توافق پيشنهادي SEC را رد كرد، بنا بر گزارش ها، به اين دليل كه ماسك تهديد به استعفا كرده بود. با اين حال، اين خبر باعث سقوط شديد سهام تسلا شد. هيئت مديره توييتر اين پيشنهاد ماسك كه او را به عنوان مالك انحصاري شركت تبديل مي كرد را پذيرفت. ماسك از پايبندي توييتر به اصول آزادي بيان، با توجه به سياست‌ هاي اين شركت انتقاد داشت. در اوايل آوريل 2022، پرونده هاي توييتر در SEC فاش كرد كه ماسك بيش از 9 درصد از شركت را خريداري كرده است. اندكي پس از آن، توييتر اعلام كرد كه ماسك به هيئت مديره شركت خواهد پيوست، اما ماسك براي كل شركت به ارزش 54.20 دلار به ازاي هر سهم، به مبلغ 44 ميليارد دلار پيشنهاد داد. در ژانويه 2022 ماسك اعلام كرد كه پيشنهاد خود را پس مي‌ گيرد و اظهار داشت كه توييتر اطلاعات كافي در مورد حساب‌ هاي ربات ارائه نكرده است و مدعي شد كه اين شركت مفاد قرارداد را نقض كرده است. توييتر از ماسك شكايت كرد تا او را مجبور به خريد اين شركت كند و در سپتامبر 2022 نيز سهامداران توييتر به پذيرش پيشنهاد ماسك راي دادند.

رابطه ايلان ماسك با ارزهاي ديجيتال

ايلان ماسك، يكي از مهم‌ ترين و تأثيرگذارترين افراد در حوزه رمزارز در سطح جهان است. حضور و حمايت او از فضاي كريپتو ضروري است، در درجه اول به دليل اينكه ايلان يكي از ثروتمندترين ابراد جهان است. علاوه بر اين، پيشينه فناوري ايلان ماسك به او قدرت سلطه بر صنعت كريپتو را مي دهد. ايلان ماسك براي مدت طولاني از طرفداران بيت كوين بوده است. با اين حال، او در سال 2019، زماني كه بررسي پتانسيل ارزهاي ديجيتال را آغاز كرد، به طور جدي وارد فضاي ارزهاي ديجيتال شد. بارها و بارها شايعاتي مبني بر اينكه ايلان خالق ناشناس بيت كوين، ساتوشي ناكاموتو، است مطرح شد. در حالي كه ايلان قاطعانه اين ادعا را رد كرده و به حمايت خود از ارزهاي ديجيتال ادامه داد و در نهايت بيت كوين را براي به كارگيري در تسلا پذيرفت. مشهورترين و اصلي ترين رابطه ايلان ماسك و ارزهاي ديجيتال، نقش او در ظهور اولين memecoin - Dogecoin بود. او در 2 آوريل 2019، براي اولين بار به رمزارز Dogecoin (DOGE) اشاره كرد و در توييتي نوشت: «Dogecoin ممكن است ارز ديجيتال مورد علاقه من باشد.» و بدين ترتيب، تقاضا براي DOGE را افزايش داد. بلافاصله، قيمت اين رمزارز سر به فلك كشيد و جايگاه جديدي در فضاي رمزنگاري براي توكن هاي ميم ايجاد كرد.  ايلان در جامعه DOGE محبوب شد و بيش از 4000 عضو او را به عنوان مدير عامل خود به جاي ويتاليك بوترين انتخاب كردند. ايلان ماسك آشكارا اعلام كرده است كه دارايي هاي رمزنگاري او شامل بيت كوين، اتريوم و دوج كوين است. او همچنان به نفوذ قابل توجه در اين صنعت ادامه مي دهد و توييت هاي او به طور منظم بر روند قيمت ها تأثير مي گذارد. ايلان ماسك به غير از تأثيري كه بر روند تقاضا دارد، موقعيتي را نيز دارد كه صنعت را متحول كند. نگراني هاي زيست محيطي در مورد بيت كوين يك مسئله بزرگ است، به طوري كه استخراج بيت كوين 1 درصد از مصرف انرژي جهاني را تشكيل مي دهد. ايلان ماسك اين مشكل را به دليل عدم تمايل خود به پذيرش BTC مشخص كرده است. از سوي ديگر، ايلان ماسك همچنين به مردم هشدار مي دهد كه در سرمايه گذاري هاي رمزنگاري خود محتاط باشند. سال گذشته، او به مردم توصيه كرد كه براي خريد ارزهاي ديجيتال مانند خريد تتر، بيت كوين و خريد ارزهاي ديگر و نگهداري آن ها،  به صرافي‌ هاي ارزهاي ديجيتال اعتماد نكنند و مالكيت كيف پول هاي رمزنگاري را خود در دست بگيرند. به طور كلي، آينده روابط بين ايلان ماسك و فضاي ارزهاي ديجيتال نامشخص و پيچيده است. از يك طرف، او قوياً از فضاي رمزنگاري، عدم تمركز و آزادي مالي حمايت مي كند. اما از سوي ديگر، در پذيرش تجاري ارزهاي ديجيتال محتاطانه عمل كرده است. نمونه بارز آن قطع پرداخت هاي بيت كوين توسط تسلا است. با اين حال، چشم ‌اندازهاي مثبت مشاركت ايلان ماسك در فضاي رمزنگاري شامل افزايش پروژه‌ هاي متمركز بر ابزار است. 

تسلا
ماسك مدت‌ ها به امكانات خودروهاي الكتريكي علاقه داشت و در سال 2004 به يكي از سرمايه‌گذاران اصلي تسلا موتورز (كه بعداً به تسلا تغيير نام داد)، يك شركت خودروهاي الكتريكي كه توسط كارآفرينان مارتين ابرهارد و مارك تارپنينگ تأسيس شد، تبديل شد.  در سال 2006 كمپاني تسلا اولين خودروي خود را با عنوان رودستر به كاربران معرفي كرد كه تنها با يك بار شارژ مي توانست مسافتي به طول 394 كيلومتر را طي كند. برخلاف بسياري از خودروهاي الكتريكي قبلي كه ماسك فكر مي‌كرد كه كسالت‌بار و بي‌علاقه هستند، اين يك خودروي اسپرت بود كه مي‌توانست در كمتر از چهار ثانيه از صفر به 60 مايل (97 كيلومتر) در ساعت برسد.  در سال 2010، عرضه اوليه اين شركت حدود 226 ميليون دلار بود.  دو سال پس از آن كمپان تسلا  خودروي سدان مدل S را به بازار ارائه كرد كه به دليل عملكرد و طراحي منحصر به فردي كه داشت،  بسيار مورد تحسين  قرار گرفت. اين شركت به خاطر شاسي بلند لوكس مدل X خود كه در سال 2015 وارد بازار شد، تمجيدهاي بيشتري به دست آورد.

توييتر
ماسك در سال 2009 به سرويس رسانه هاي اجتماعي توييتر پيوست و به عنوان @elonmusk، با بيش از 85 ميليون دنبال كننده تا سال 2022، به يكي از محبوب ترين حساب هاي اين سايت تبديل شد. او نسبت به معامله عمومي تسلا ابراز نگراني كرد و در ماه اوت  در سال 2018 او مجموعه‌اي از توييت‌ها را درباره خصوصي كردن شركت به ارزش 420 دلار به ازاي هر سهم منتشر كرد و خاطرنشان كرد كه او "تأمين بودجه" داشته است.  (ارزش 420 دلار به عنوان يك اشاره شوخي به 20 آوريل تلقي مي شد، روزي كه طرفداران شاهدانه جشن مي گرفتند.) ماه بعد، كميسيون بورس و اوراق بهادار ايالات متحده (SEC) از ماسك به دليل كلاهبرداري از اوراق بهادار شكايت كرد و ادعا كرد كه اين توييت ها "نادرست و گمراه كننده" هستند.  اندكي پس از آن، هيئت مديره تسلا توافق پيشنهادي SEC را رد كرد، بنا بر گزارش ها، به اين دليل كه ماسك تهديد به استعفا كرده بود.  با اين حال، اين خبر باعث سقوط شديد سهام تسلا شد و در نهايت معامله سخت تري پذيرفته شد.  شرايط آن شامل كناره گيري ماسك از سمت رياست به مدت سه سال بود، اگرچه او اجازه داشت به عنوان مديرعامل ادامه دهد.  ماسك از پايبندي توييتر به اصول آزادي بيان، با توجه به سياست ‌هاي اعتدال محتوا اين شركت انتقاد داشت.  در اوايل آوريل 2022، پرونده هاي توييتر در SEC فاش شد كه ماسك بيش از 9 درصد از شركت را خريداري كرده است.  اندكي پس از آن، توييتر اعلام كرد كه ماسك به هيئت مديره شركت خواهد پيوست، اما ماسك تصميم به اين كار گرفت و براي كل شركت به ارزش 54.20 دلار به ازاي هر سهم، به مبلغ 44 ميليارد دلار پيشنهاد داد. ماسك اظهار داشت كه برنامه‌هايش براي اين شركت شامل «تقويت محصول با ويژگي‌هاي جديد، باز كردن الگوريتم‌ها براي افزايش اعتماد، شكست دادن ربات‌هاي هرزنامه، و احراز هويت همه انسان‌ها» است.  در ژوئيه 2022 ماسك اعلام كرد كه پيشنهاد خود را پس مي‌گيرد و اظهار داشت كه توييتر اطلاعات كافي در مورد حساب‌هاي ربات ارائه نكرده است و ادعا كرد كه اين شركت مفاد قرارداد را نقض كرده است.  برت تيلور، رئيس هيئت مديره توييتر، در پاسخ گفت كه اين شركت "متعهد به بستن معامله بر اساس قيمت و شرايط توافق شده با آقاي ماسك است."  توييتر از ماسك شكايت كرد تا او را مجبور به خريد اين شركت كند.  در سپتامبر 2022، سهامداران توييتر به پذيرش پيشنهاد ماسك راي دادند.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/7/10 ساعت: ۱۱ توسط:royanet :